Sida 1 av 1

Bromsar

Postat: lör mar 17, 2007 17:00
av sh454
Hej!
Är det någon på forumet som har konverterat till power brakes????????? :roll:

Stefan

Postat: lör mar 17, 2007 17:34
av Målarn59
Nix....men bilen jag köpte i usa bad jag dom göra det på...så nu när bilen kommer hem så ska det va bromsservo på den...dom tog om jag inte miss minner mej 475 dollar för det.....det tycker jag va ett nice...price
blir väl runt 3500:-

Postat: lör mar 17, 2007 19:48
av vett74
inte det men jag har bytt till wilwood ok fram så slipper man dom läckande originalbromsarna där iaf

Konverterat, Ja det har jag gjort 2 ggr.

Postat: sön mar 18, 2007 1:19
av Mr SIXPACK
Jag har gjort det på bägge mina gamla Corvetter (-69:or).


//Svempa

Postat: sön mar 18, 2007 9:13
av sh454
Bra! :lol: :lol:
Då ringer jag snart.

HejHopp
Stefan

Postat: sön mar 18, 2007 10:36
av frisk
Har fått tips om att inte sätta i bromsservo... Ska va bättre utan :roll:
Vad tycker ni som kört bägge?

Postat: sön mar 18, 2007 12:10
av SmokeyHooker
Kan någon beskriva hur ni gjorde när ni byggde om till powerbrakes. Vilka delar mm.

Postat: sön mar 18, 2007 13:49
av sh454
Det finns ju färdiga kitt att köpa.Problemet är väl att få plats med original servoburk tillsammans med big block och höga ventilkåpor.Jag skulle villa ha en burk med mindre diameter,
Stefan

Postat: sön mar 18, 2007 14:01
av sh454
frisk skrev:Har fått tips om att inte sätta i bromsservo... Ska va bättre utan :roll:
Vad tycker ni som kört bägge?
Detta måste utderas :? Man vill ju inte göra nåt onödigt jobb,det kostar ju några kronor också
Stefan

Postat: sön mar 18, 2007 14:19
av frisk
sh454 skrev:Det finns ju färdiga kitt att köpa.Problemet är väl att få plats med original servoburk tillsammans med big block och höga ventilkåpor.Jag skulle villa ha en burk med mindre diameter,
Stefan
Om man inte är ett orginalfreek så finns det bromsservon som passar bättre men som inte är corvette-servo... tex amazon som har en avlång smal historia och lär inte kosta många kronor. Finns säkert andra modeller :wink:

Postat: mån mar 19, 2007 8:52
av Don Tomaso
Hej!

Har också konverterat till servo, och för mig blev det STOR skillnad. Utan servo, garanterat låsningsfritt om du inte använde domkraft att bromsa med. När jag besiktigade bilen så tog de fram retardationsmätaren för att se om den bromsade alls, klarade mig precis men bilen var livsfarlig att köra. Hände inget alls när man bromsade. Byggde om den för fyra år sedan, bytte huvudbromscylinder, monterade servoklocka och böjde om ett par bromsrör, samt fräscha ok.
Enda problemet var som alla vet det fantastiskt stora utrymmet under instrumentbrädan. Skulle jag göra det idag så skulle jag nog plocka bort instrumentbrädan för att komma åt lättare. Nästa gång jag besiktigade (nu med servo) så berömde besiktningskillen bromsarna flera gånger. Så mitt råd är: Bygg om 8)

Postat: mån mar 19, 2007 16:59
av frisk
Men jag kan ju låsa mina bromsar utan större problem :roll:
Menar du att jag e stark?? :lol:

Postat: mån mar 19, 2007 17:53
av Don Tomaso
Ja antingen det ! :roll:
Eller så var kanske min huvudbromscylinder och mina främre ok inte de bästa för jag bytte ju dem samtidigt som jag konverterade. 8)

Postat: mån mar 19, 2007 18:41
av sh454
Jag har bilen nerplockad så nu är det läge om man ska göra det.Använde du original servo burk och bromscylinder? Nåt speciellt att tänka på? :roll:

Stefan



Har också konverterat till servo, och för mig blev det STOR skillnad. Utan servo, garanterat låsningsfritt om du inte använde domkraft att bromsa med. När jag besiktigade bilen så tog de fram retardationsmätaren för att se om den bromsade alls, klarade mig precis men bilen var livsfarlig att köra. Hände inget alls när man bromsade. Byggde om den för fyra år sedan, bytte huvudbromscylinder, monterade servoklocka och böjde om ett par bromsrör, samt fräscha ok.
Enda problemet var som alla vet det fantastiskt stora utrymmet under instrumentbrädan. Skulle jag göra det idag så skulle jag nog plocka bort instrumentbrädan för att komma åt lättare. Nästa gång jag besiktigade (nu med servo) så berömde besiktningskillen bromsarna flera gånger. Så mitt råd är: Bygg om 8)[/quote]

Postat: mån mar 19, 2007 19:13
av Don Tomaso
Jag använde originaldelar. Fick göra nya skruvhål i torpedväggen för servoklockan har 4 skuvar medan bromscylindern har 2. Fick också göra en liten adapter-förlängnining till "stötstången" som går från pedalen in i servot och så fick jag böja om 2 st bromsrör från huvudcylindern till fördelningsblocken, eftersom huvudcylindern kommer längre fram. Finns ju färdiga att köpa också.
Det är en särskild huvudcylinder till servobromsar också.
Den lilla "adaptern" är inte säkert att du behöver, jag gjorde bara 2 nya hål då det var så trångt, så mitt servo sitter inte riktigt centrerat i det befintliga hålet för "stötstången", det hammnade lite högre och då räckte inte längden på "stötstången" riktigt till.
Du måste lufta den nya huvudcylindern innan du monterar den i bilen men det vet du väl redan. Annars är det inga konstigheter. Lycka till!8)

Postat: mån mar 19, 2007 19:17
av Peter
Ingen som har testat att montera ett hydraliskt bromsservo?
http://www.hydratechbraking.com/

Postat: mån mar 19, 2007 21:48
av sh454
Det där var ju klart intressant,då slipper man den fula servoburken. Visst f-n har ju ingen servostyrning heller :roll: :roll:.Det är säkert värt att fnula dit en servopump

Stefan