Sida 1 av 1

Ojämn gång.........

Postat: ons maj 16, 2007 17:40
av Ozzy
Hej,

Känns som om bilen tappat orken idag, misständer (tror jag) i jämn fart.
Körde bilen varm, lät den sedan stå på tomgång, då utspelar sig följande:
Bilen börjar misstända och varvtalet sjunker, efter ett par sekunder klickar/knäpper det till (relä? spridare?) och bilen går bra för att sedan börja misstända, klicka och gå bra.... detta om och om igen...
Vad har hänt med min pärla??

-90 aut

mvh
Pelle :cry:

Postat: ons maj 16, 2007 18:56
av zphinx
Några felkoder?

Postat: ons maj 16, 2007 21:12
av Ozzy
Inga felkoder, noterade däremot att "shift up" lampan tändes vid något tillfälle.

/Pelle

Postat: ons maj 16, 2007 21:44
av falkens
Har du bytt spridare på den? Kolla ohmen på alla spridare helst varma
men även kalla ger en indikation på hur det står till med dem.
De bör ligga på 15-18 är det under 10 skall du byta så du inte
bränner styrenheten.

Postat: tis maj 22, 2007 19:32
av Ozzy
Har nu mätt upp spridarna.....
3st låg mellan 13.8 och 14.3, övriga 5 låg mellan 16.1 och 16.4
detta gjordes med kall motor, kommentarer??

Har oxå plockat bort fördelarlock. Rotorn har en spricka i plasten som har gjort att "bläcket" fjädrat ut och fräst lite på fördelartapparna.
Kommer givetvis att byta lock och rotor, frågan är bara om det är problemet..(att bilen börjar misstända när den börjar bli varm)

En annan fråga; "shift up" lampan tänds vid jämn fart på lågt varv i samband med misständningarna. Hur styrs den?? vakum eller via styrboxen?

Tacksam för synpunkter
/Pelle

Postat: ons maj 23, 2007 12:26
av Jake
Ozzy skrev:Har nu mätt upp spridarna.....
3st låg mellan 13.8 och 14.3, övriga 5 låg mellan 16.1 och 16.4
detta gjordes med kall motor, kommentarer??

Har oxå plockat bort fördelarlock. Rotorn har en spricka i plasten som har gjort att "bläcket" fjädrat ut och fräst lite på fördelartapparna.
Kommer givetvis att byta lock och rotor, frågan är bara om det är problemet..(att bilen börjar misstända när den börjar bli varm)

En annan fråga; "shift up" lampan tänds vid jämn fart på lågt varv i samband med misständningarna. Hur styrs den?? vakum eller via styrboxen?

Tacksam för synpunkter
/Pelle
Grattis dina spridare är SLUT... bilen kommer att gå som en klocka när du bytt dessa.. shift up styrs av boxen.

Postat: ons maj 23, 2007 20:17
av Ozzy
SLUT är nog bara förnamnet.......Har nu mätt dom en gång till

Kall: 13,9 16,0 16,2 16,3 16,2 14,3 16,1 14,3
Varm: 7,4 14,0 16,7 17,1 16,9 6,8 16,7 14,7

Såg att KR Motor kränger spridare, har dock en del att välja på:
19lbs 21lbs 24lbs 26lbs 36lbs........

Nå'n som vet vilka siffror som gäller som standard till min 90:a?

Tackar för svar

/Pelle

Postat: tor maj 24, 2007 13:29
av Jake
det skall väl egentligen vara 22or men köp 24or datorn justerar automagiskt in dem efter ca 20 min

Postat: tis jun 12, 2007 21:45
av Ozzy
Beställde 24:or från Ecklers stoppade i dom i går och bilen går nu helt klockrent.

Tack för tipsen

Mvh
Pelle

Postat: ons jun 13, 2007 13:23
av c4owner
Hei

Satt du inn Accell dyser?

Har selv kjøpt 24lbs Accell dyser fra Corvette Central til min -90 cab på grunn av ujevn tomgang, men har ikke montert de ennå. Jeg har også lav ohm på noen av dysene. Håper tomgangen blir jevn når de er montert.

Raymond

Postat: ons jun 13, 2007 18:32
av Ozzy
Hej,

Vet inte vad dom heter men kartongen från Ecklers var märkt Ford.....
Bilen går bra efter bytet möjligen får stártmotorn snurra lite längre än tidigare vid start.....Nå'n som vet varför?

/Pelle

Postat: ons jun 13, 2007 20:22
av Jakobsson
Om dina gamla spridare inte var helt stängda så kanske det smet förbi lite bensin som på så vis gjorde bilen lite snabbare vid starten.
Jag skrev något som jag knappt tror på själv.
Du tappar lite effekt om du inte ändrar spridarstorlek i chippet p.g.a att den får för mycket bensin.
Då jag bytte till 24:er så gjorde jag om min mappning 5 ggr och bilen går otroligt fint.
Känslan är enorm när man ligger nära 128blm över hela registret ,mappningen blir exakt till just din bil vilket ger en enormt skön känsla i "mellanregistret" när man drar på lite.


Pelle
-90 cab ZF6

Postat: ons jun 13, 2007 23:50
av MickeW
Jakobsson skrev:Om dina gamla spridare inte var helt stängda så kanske det smet förbi lite bensin som på så vis gjorde bilen lite snabbare vid starten.
Jag skrev något som jag knappt tror på själv.
Du tappar lite effekt om du inte ändrar spridarstorlek i chippet p.g.a att den får för mycket bensin.
Då jag bytte till 24:er så gjorde jag om min mappning 5 ggr och bilen går otroligt fint.
Känslan är enorm när man ligger nära 128blm över hela registret ,mappningen blir exakt till just din bil vilket ger en enormt skön känsla i "mellanregistret" när man drar på lite.


Pelle
-90 cab ZF6
Hej Jakobsson,,
kan du förklara BLM för mig, vad är det för värde? Och hur justeras och påverkas det mån tro?

mvh
MickeW