Sida 1 av 1

Otroligt

Postat: ons sep 19, 2007 18:37
av Målarn59
Jahaja då va det dags...Har ju lämmnat in mina toppar till en som skulle fixa till dom lite.. :twisted: Och sen bulta i hop den och bänka den.Och han nämner att ventilerna såg konstigt lila ut.Och efter som den här motorn strulat hela tiden. Så lastas motorn in och körs över för nu får det va slut på strul.
DOM :evil:
Loppena inte så super vackra/honing :evil:
Kolvringar sylvassa slut :evil:nya
Veven smårepig :evil: poleras
Lagrena smårepiga :evil: nya
camen ett par nockar på g :evil: ny+lyftare
Byter även oljepump på en gång
Men va fan den blir väl värd sin vikt i guld :roll:

Postat: ons sep 19, 2007 18:42
av vett74
inge skojigt :( va inte den nyrenoverad?

Postat: ons sep 19, 2007 18:58
av Målarn59
Jo enligt utsago...men man ska visst inte lita på ngn :twisted:

Postat: ons sep 19, 2007 19:04
av Mr SIXPACK
Tjenare Målarn.
Fy f.n vad trist. Men nu kommer du veta att allt blir 100%.
Håll oss uppdaterade under byggets gång!

Bästa Corvettehälsningar

Svempa

Postat: ons sep 19, 2007 19:21
av Peter
Kunde ju ha varit betydligt värre. Köp en rejäl rullkam istället för någon halvtrött hydralare 8)

Postat: ons sep 19, 2007 21:03
av Målarn59
Tackar .....men nu till er som vet vad ni snackar om :wink:
Varför en rullcam eller en hydralcam en tycker si o en tycker så o målarn fattar nada :roll:
Vad jag söker e typ 0-6500
Funderar på den

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Postat: ons sep 19, 2007 21:48
av frisk
Aj då målarn... Det e ju ibland fördel med Mexare hehe
Aldrig kul men du får trösta dig med att nu blir det ju gjort ordentligt!
Rullkam kan man ju enkelt säga e bäst när man varvar motorn över 6000-6500varv. Hydralkam hänger inte med vid högre varv har jag hört.

Postat: tor sep 20, 2007 8:43
av gbak
Är det 383 bottendelen du lämnat in som du nu fått problem med eller är det 350 som följde med bilen?

Postat: tor sep 20, 2007 11:52
av Målarn59
383:an :evil:

Postat: tor sep 20, 2007 21:17
av Målarn59
Fick ett tele samntal nu och fick veta lite mer :roll:
Om jag inte missat för mycket så har dom /det som satt ihop motorn struntat o sätta dit ngt som kallas oljeavskrapnings ring eller ngt sådant
pga att det va för trångt eller ngt kan ha missuppfattat men hur som så har det saknats tillräcklig smörjning ..så därför ser ringarna ut som dom gör..jag har kört kanske 2 mil...men dom e slitna som efter 40" mil :evil:

Postat: tor sep 20, 2007 23:02
av Chrippe
Är det den motorn Lusen skruvade ihop ??

Postat: fre sep 21, 2007 7:12
av Jake
Glömmer man oljeringarna kommer raset som ett brev på posten.. tycker att nån som är frisk nog att sätt ihop en motor borde fatta att det kommer att gå snett när det blir 8 rätt griva ringar över?

Postat: fre sep 21, 2007 7:39
av Målarn59
Crippe...nej nej nej inte Lusen som skruvade ihop den inte.Köpte den av
c3c4vette här på forumet så Lusen e helt oskyldig men däremot e det han som får rätta till felen nu .
Jake....precis min åsikt att blir det grejjer över e det ju ganska uppenbart att ngt e fel.....

Så ngn som har ngt bra förslag till cam till Målarns 383:a
Alla glada eller seriösa förslag motages tacksamnt....lite besluts vånda
Aftonbladet eller Expressen?.... :shock:

Postat: fre sep 21, 2007 16:50
av Målarn59

Postat: fre sep 21, 2007 22:54
av gbak
Tyvärr så måste du ha dyr-lyftare (retro fit) i din motor, eftersom du har ett äldre block. Det är väl ett äldre block du har????

Kamen borde funka då den stänger insugsventilen vid ca 59 grader vílket är max vad du skall ha med det kompet 10,5 som du har.


Det som skiljer äldre och nyare block är att i äldre block så krävs styrningar för lyftarna om man väljer en rullkam, och de monteras parvis.
Annars så roterar lyftaren runt i hålet, vilket ju funkar för de flesta lyftare utom just rull lyftare då.

Styrningar till lyftarna för nyare block ser ut så här:
Bild
Plattorna med ovala hål i är alltså styrningarna.
Äldre block går att bearbeta så att styrplattorna passar om man vill göra det men lyfthöjden är också ett problem. Vid stora lyft >0,550" så riskerar lyftaren att "ramla" ut ur styrningarna.


De här mek lyftarna har jag i mitt 1'st gen block:
Bild
De klarar lyft upp emot 0,600" och mer.

Postat: lör okt 27, 2007 19:43
av Målarn59
Nu har jag fått reda på att det blir ett nytt block...det räckte inte med att hena / hona loppen va för stora skador i det 8:de .
Som tur i oturen så har mototbyggaren ett block liggandes så vi byter rakt av... :wink:

Postat: lör okt 27, 2007 21:19
av gbak
Stopp!
Ha inte så brådis nu!

Du kan alltid "sleeva" loppet om det bara är en cylinder som är dålig.
Behöver inte alls bli dåligt!

Postat: lör okt 27, 2007 21:49
av Målarn59
Jo det skulle ju va ett allternativ, men nu blir det ju byte rakt av utan pengar block mot block :lol:

Postat: lör okt 27, 2007 22:48
av Peter
Ofta så kostar det mer att sleeva om en cylinder än att byta block. 350 block är ju inte direkt ovanliga.

Postat: lör okt 27, 2007 23:33
av Målarn59
O nu va det ju sånt flyt att det va färdig borrat.... bara toppdecka och i med fryspluggarna :lol: