Sida 1 av 1
Ta bort AIR
Postat: sön okt 14, 2007 22:28
av Scania
Kan man ta bort AIR systemet oc ändå klara avgassutsläppen och kattens värden hos SBP?
Dom ser ju inte att de är borta så det enda som hindrar är utsläppskraven, bilen är inte flyttgods.
Postat: sön okt 14, 2007 22:42
av barracuda
Mitt är borta, tar du bort pumpen helt och rören till genrörena så kan dom se de, då blir de en 2a.
Jag hade dåliga avgasvärden redan från början pga spridare, tankade 50%etanol å besiktade med blanka papper:)
Postat: sön okt 14, 2007 22:44
av Scania
täntke lämna pumpen med ta bort plastkrafset i fram plus att låta grenrörenskit sitta kvar med backventilerna. så gjorde jag på camaron men det var en 88:a så dom kollade inte kattensvärden bara cO halten.
Air
Postat: mån okt 15, 2007 19:52
av Skp
Att ta bort luftpumpen helt kan innebära problem då det inte kommer något syre till katten för att underhålla förbränningen, dom blir helt enkelt för kalla. Men luftpumpen stjäl ju inte någon effekt precis, så det är ingen större vinning med att ta bort den heller.
Skp
Postat: mån okt 15, 2007 22:24
av Scania
Jag tänkte mest få det lite renare i motorummet och få bort krafset.
Postat: tis okt 23, 2007 8:46
av M Nordin
katten behöver inget extra syre för att fungera! tanken med systemet är att blåsa in luft under uppvärmningen när systemet går open loop och skapa en termisk efterbränning dvs elda upp oförbrända kolväten redan i grenrören vilket i sin tur värmer upp katten snabbare till arbetstemp samt minskar nedsmutsning av den.
MVH
MN
Postat: tis okt 30, 2007 21:47
av tobbe
Jag har rensat ur alltihop (pumpen väck, alla rör, long tube headers och rent bakåt). Dom märker aldrig det på Bilprovningen... dom dreglar bara...

Har en -88, så dom kollar bara CO, men kompisen har en -89... han har samma lösning ungefär... han monterar katten innan besiktningen. Tre kattar är tre för mycket. En Corvette ska låta mer än en dammsugare...