Sida 1 av 1

SHELL V-Power Vilken upplevelse!!!

Postat: tis okt 16, 2007 16:44
av Bobrob
Idag provade jag SHELL V-Power 99 oktan i tanken på min 2001 C5 Z06.

Vilken upplevelse! Bilen känns mycket mer kraftfull! Spinner fint vid fullgas! Motorn verkar gå jämnare och mer kraftfullt.

Så efter många år med STATOIL, så blir det SHELL V-Power från och med nu!

PS. Hoppas att den också håller bränslemätarna rena, så de inte slaggar igen och så man slipper köra på med Injector-clean för att hålla dem i trim. DS

Postat: tis okt 16, 2007 18:40
av frisk
:lol:

Ja inte har jag märkt nån skillnad hehe tror inte man kan märka nått på det utan det e nog en inbillning :wink:

Postat: tis okt 16, 2007 19:08
av Peter
Ja,den där hela oktanen gör underverk. :lol:

Postat: tis okt 16, 2007 20:36
av Bobrob
Det är inte oktantalet som ger mer effekt! Oktantalet har ju inget med energiinnehållet i bensinen att göra. Enligt de uppgifter jag har så skall SHELL V-Power sakna den normal upp till 5%-iga inblandningen etanol (har lägre energiinnehåll än bensin) - detta har ersatts av en del specialprodukter med högre energiinnehåll än etanol.

Vanlig SHELL-bensin innehåller (energiinnehåll 9,2 kWh/l): http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... in_mk1.pdf

V-Power innehåller (samma energiinnehåll!!! - oj då - 9,2 kWh/l):http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... _99mk1.pdf

Jaha - samma tekniska specar, sammma energiinnehåll 9,2 kWh/l. Så ingen förklaring här heller - MEN min bil går bättre - får se om jag kan hitta en annan förklaring, lufttemperatur cirka 12 grader C (annnars får jag ge mig)

Postat: tis okt 16, 2007 21:09
av Peter
Högre oktantal gör ju att man kan ställa på lite mer tändning utan knackning. På turbobilar kan du kanske åka med marginellt mer ladd och på sugmotorer så vågar jag nästan säga att det e placeboeffekt.
Men går den bättre än förrut så ere ju bara bra. 8)

Postat: tis okt 16, 2007 22:03
av gbak
Det kanske inte är Shells soppa som är bra utan Statoils som är dålig?

Tanka Shell 96 oktan nästa gång och se om det blir lika bra sprutt i kärran då också!

Vi väntar med spänning på resultatet.........................................

Postat: ons okt 17, 2007 7:56
av Jake
Jag som notorisk motståndare till V-Power (iofs smart marknadsföringsdrag ;) ).. kan konstatera att den gammla 98-shellsoppan höll 99.5 oktan. likaså gjorde statoils. nu har de ju ändrat lite iom V-power... Sedan kan vi ju tillägga att de blandar soppa hej o hå mellan mackarna så du kan säkert få V-power i tanken på både preem och statiol

En ganska trolig anledning är att soppan idag är SKIT (Krackad Skitbensin). och sönderfaller mycket snabbt, detta får till följd att 98an som det oftast är dålig åtgång på ligger i lager och i tankarna på stationen längre och därmed har passerat sitt bäst föredatum. Om statiol stationen du tankar på har sämre rulle/större tankar än din shellmack så .......

Postat: ons okt 17, 2007 8:14
av Scania
Mjo Shell är ju inte dumma. På med Ferrarilogo och lite racestuk och sen kan man ta en spänn till per liter :evil: Av alla med Passat 1.8T eller liknande Audi som helt plötsligt förvandlats till sportbilar.

Postat: ons okt 17, 2007 9:37
av Bobrob
Jake skrev:Jag som notorisk motståndare till V-Power (iofs smart marknadsföringsdrag ;) ).. kan konstatera att den gammla 98-shellsoppan höll 99.5 oktan. likaså gjorde statoils. nu har de ju ändrat lite iom V-power... Sedan kan vi ju tillägga att de blandar soppa hej o hå mellan mackarna så du kan säkert få V-power i tanken på både preem och statiol

En ganska trolig anledning är att soppan idag är SKIT (Krackad Skitbensin). och sönderfaller mycket snabbt, detta får till följd att 98an som det oftast är dålig åtgång på ligger i lager och i tankarna på stationen längre och därmed har passerat sitt bäst föredatum. Om statiol stationen du tankar på har sämre rulle/större tankar än din shellmack så .......
Jo, jag har hört lite om detta - skit-bensinen blandas friskt mellan olika leverantörer - så där finns ingen skillnad - så STATOIL-bensinen är väl lika dålig som de andra leverantörernas skit-bensin , MEN V-Power (enligt vad jag hört från vanligtvis säkra källor) har en egen SHELL-komposition som inte blandas med andra leverantörer. Försöker få fram lite mer fakta om innehållet - dock konstigt att den informationen inte finns från SHELL (undantaget högre oktan och den rengörande effekten som verkar vara 5 gånger större än vanlig bensin - bra för bränslemätarna i C5'an).

Trots allt - min bil går bättre med V-Power - så jag byter från STATOIL-kort till SHELL-kort! Och så blir det ommappning under vintern/våren.

Postat: ons okt 17, 2007 10:46
av frisk
Ja det e bara som sagt att gratulera :wink:

Men ska du ha bra bränsle så finns bara en sak.... Nitromethan! :twisted:

Postat: lör okt 20, 2007 2:35
av Stefan
frisk skrev:
Men ska du ha bra bränsle så finns bara en sak.... Nitromethan!
Bild

Postat: tor dec 27, 2007 16:23
av Lars Jakobsson
Har själv aldrig märkt nån som helst skillnad mellan V-power och tex Jets 98 oktan. Inte heller när jag tankade över 100 oktan i Tyskland.

Men det är ju tanken som räknas :)

Postat: fre jan 04, 2008 15:24
av Bobrob
Hittade en dyno-test på några olika 100 octansoppor, där V-Power inte vann. Kan ju ge lite nytt. Hade dock varit kul att se skillnaden mot de svenska 98-octanarna - som ju innehåller upp till 5% etanol (innehåller alltså lägre engergimängd).

Testlänken http://www.thorneymotorsport.co.uk/tuni ... date.shtml

Vidare hörde jag att Top Gear eller 5th Gear hade testat med resultat +20 hk för V-Power, men har inte lyckats hitta något om detta på nätet ännu.

Vi får väl återkomma om detta till våren.

Postat: fre jan 04, 2008 15:52
av Johan Fräjdin
Bobrob skrev: Vidare hörde jag att Top Gear eller 5th Gear hade testat med resultat +20 hk för V-Power, men har inte lyckats hitta något om detta på nätet ännu.
Detta såg jag, de testade en Renault Clio (tror jag det var), en Impreza och en Golf GTI tror jag.

På Renaulten hände ingenting, men på prestandamotorerna var det en avsevärd skillnad.
Har dock för mig att referenssoppan var 95 oktan.

Etanol

Postat: lör jan 05, 2008 19:25
av Ingo
Bobrob skrev:Hittade en dyno-test på några olika 100 octansoppor, där V-Power inte vann. Kan ju ge lite nytt. Hade dock varit kul att se skillnaden mot de svenska 98-octanarna - som ju innehåller upp till 5% etanol (innehåller alltså lägre engergimängd).

Testlänken http://www.thorneymotorsport.co.uk/tuni ... date.shtml

Vidare hörde jag att Top Gear eller 5th Gear hade testat med resultat +20 hk för V-Power, men har inte lyckats hitta något om detta på nätet ännu.

Vi får väl återkomma om detta till våren.
Visst är det bara 95,an som innehåller etanol?

Re: Etanol

Postat: sön jan 06, 2008 20:51
av Jake
Ingo skrev:
Bobrob skrev:Hittade en dyno-test på några olika 100 octansoppor, där V-Power inte vann. Kan ju ge lite nytt. Hade dock varit kul att se skillnaden mot de svenska 98-octanarna - som ju innehåller upp till 5% etanol (innehåller alltså lägre engergimängd).

Testlänken http://www.thorneymotorsport.co.uk/tuni ... date.shtml

Vidare hörde jag att Top Gear eller 5th Gear hade testat med resultat +20 hk för V-Power, men har inte lyckats hitta något om detta på nätet ännu.

Vi får väl återkomma om detta till våren.
Visst är det bara 95,an som innehåller etanol?
All Besin i svedala har 5%, det är väl lag på det.. :? är lite osäker, men det har ju yrats en del av politiker

Re: Etanol

Postat: sön jan 06, 2008 21:07
av Peter
Jake skrev:
Ingo skrev: Visst är det bara 95,an som innehåller etanol?
All Besin i svedala har 5%, det är väl lag på det.. :? är lite osäker, men det har ju yrats en del av politiker
Enligt Shell så ere så och jag vet att dom har yrat att dom vill höja till 10% .Verkar som om V-Power inte har någon Etanolinblandning.
http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... 98_sds.pdf

Re: Etanol

Postat: tis jan 08, 2008 14:14
av Bobrob
Jake skrev:
Ingo skrev: Visst är det bara 95,an som innehåller etanol?
All Besin i svedala har 5%, det är väl lag på det.. :? är lite osäker, men det har ju yrats en del av politiker
Har hört att V-power har mindre etanol som ersatts med andra "kraftfullare" tillsatser. Annars skall ju alla bensinsorter innehålla upp till 5% etanol. Dock svårt att få reda på eftersom de tekniska specarna inte ger all information av konkurrensskäl - se specarna här:

http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... _99mk1.pdf
http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... in_mk1.pdf

Tänk på att etanol har cirka 30% lägre energiinnehåll än bensin. Det är därför etanolbilar drar 30% mer än en bensinbil. Om 5% av etanolen ersätts med bensin eller något "nitro"-liknande, så bara detta ge minst 1,5% mer energiinnehåll - så något hemligt/lurt är det med V-Power eftersom min bil går märkbart bättre.

Läste också i specarna ovan att tillsatser för lägre friktion finns i V-Power - kanske det också bidrager! Vem vet?

Postat: tis jan 08, 2008 15:15
av frisk
5% Nitromethan kanske :lol:

Postat: tis jan 08, 2008 16:29
av Peter
Det e ju samma energiinnehåll i 98 och V-power om man tittar på dom tekniska specifikationerna.

Postat: ons jan 09, 2008 11:44
av Bobrob
Peter skrev:Det e ju samma energiinnehåll i 98 och V-power om man tittar på dom tekniska specifikationerna.
Problemet är nog att SHELL inte vill redovisa allt innehåll i V-Power, det är nog därför specarna ser rätt lika ut.

Postat: ons jan 09, 2008 13:22
av COOLMACHINE
Jag provade V-power i sommras när jag var ute på en resa söderut (V-power finns inte här uppe i norr) det enda som ja märkte var att motorn gick något kallare om nu det hade att göra med bränslet i fråga, någon effekt skillnad kunde jag inte märka iallafall.

8)

Postat: ons jan 09, 2008 13:45
av frisk
äsch... sniggesnack! Lägg ner detta nu hehe
Erkänn er blåsta precis som oss andra som testat V-power.

Postat: tor jan 10, 2008 10:12
av Lars J
frisk skrev:äsch... sniggesnack! Lägg ner detta nu hehe
Erkänn er blåsta precis som oss andra som testat V-power.
Nämen så kan du väl inte säga Frisken? Nu slipper vi betala för dyra trimmgrejer hos den lokala speedshopen - det är bara att fylla på V-power! :roll: :roll: :roll:

/Lars/

Postat: tor jan 10, 2008 12:07
av Masterworks
Är inte V-power dyrare än vanlig bensin?

Kan väll vara så att man inte har råd att tanka lika mycket som vanlig bensin och då blir bilen lättare = snabbare! hehehe... :lol:

Postat: tor jan 10, 2008 13:27
av vettnisse
jo typ ca kronan tror jag.

har läst era spalter ,själv tycker jag det är ett dåligt sätt att
tjäna extra pengar som shell gör,har provat själv men märkte då ingen skillnad. men nåja till er som har gjort det tänker inte jag ta
ifrån er glädjen :o)
mvh henrik

Postat: tor jan 10, 2008 14:40
av Sandberg
Tankar alltid Vpower i Bettan det är hon värd och som alla kvinor så gillar hon dyra exlusiva saker :wink: :wink:

Postat: sön mar 30, 2008 10:26
av Conan999
Blir intressant det här. Jag har just tankat V-Power för första gången i min. Min kompis som har en Audi 4.2 V8 sa att han märkte skillnad. Eftersom jag alltid har kört på 98 så blir det ju bara 20 öre dyrare.

Postat: lör aug 23, 2008 18:12
av GP
Har också sett det avsnittet på femmans växel. Jag tror nog att man ska mappa bilen på detta för att få ut riktigt med effekt.