Sida 1 av 2
Placering av tändbox
Postat: tor dec 27, 2007 19:01
av joasol
Sökte lite på forumet och det verkar som om de flesta har placerat tändboxarna inne i bilen på olika ställen.
Är det någon som har sin box placerad i motorutrymmet?
Har det fungerat bra eller blir det för mycket värmestrålning från headers?
jag har tänkt att placera boxen på vänster framskärm.
Postat: tor dec 27, 2007 19:19
av Målarn59
Hallo...jag vet flera stycken som har den placerat i motorutrymmet..
men det står ju att den inte ska placeras/utsättas för värme...
Så min placerade jag i samma fack som batteriet sitter alltså bakom föraren...varken för varmn eller för fuktigt...

Postat: tor dec 27, 2007 19:27
av joasol
samtidigt står det att den ska placeras i motorutrymmet, men skyddas från värme och rörliga delar...
Det bästa är antagligen att placera den i bilen, men jag vill göra det lite bekvämt för mig och inte behöva skarva alla sladdar...
Postat: tor dec 27, 2007 19:41
av frisk
min sitter i boxen bakom passagerarstolen.

Postat: tor dec 27, 2007 21:50
av gbak

Röda klumpen till vänster, inga värmeproblem alls!
Postat: tor dec 27, 2007 22:13
av joasol
då ska det inte vara några problem med att placera den på skärmen.

Postat: tor dec 27, 2007 22:49
av Dav7812
Satan vilken snygg motor du har GBAk!!!
//David
Postat: fre dec 28, 2007 14:20
av gbak
Ja så här blank och fin var den innan jag började köra omkring med den.
Min ambitionsnivä är inte lika hög längre som när jag precis satt ihop motorn.
Man måste ju gå på med Autosol + dammtrasa efter varje åktur och det orkar jag inte göra.
Postat: fre dec 28, 2007 14:23
av Jonathan
Jag har min tändbox på höger famskärm, så att man precis kan se den om man tittar in vid hjälarna!
Postat: fre dec 28, 2007 14:30
av frisk
Allt handlar om livslängd när det gäller elektronik håller grejerna bättre om dom hålls så svala/kalla som möjligt. Det behöver dock inte vara kallare i cupén än i vissa delar av motorrummet. Men våra stora motorer värmer ju snabbt upp motorrummet när bilen står still. Optimal placering borde alltså vara bak vid tanken nån stans. Men sen hur mycket det påverkar livslängden får vi fråga Jake som säkert kan räkna ut det på nått sätt

Postat: fre dec 28, 2007 15:28
av wolv
Jag har också min i höger framskärm.
Postat: fre dec 28, 2007 19:22
av Turbojet
Jag såg någon som hade placerat den under instrumentpanelen på passagerarsidan?
Postat: lör dec 29, 2007 11:57
av Hånta
Turbojet
Det kan vara jag som du har sett,jag har nämligen monterat min på passagerar sidan.
MvH
Lars
Postat: lör dec 29, 2007 17:27
av Turbojet
Hånta!
Det kan nog stämma att det var i din bil jag såg det. Borde vara en bra placering utan långa kablar, och rätt lätt att komma åt?
Postat: lör dec 29, 2007 18:15
av Hånta
ja vissst den är ju hur lätt åt kommlig som hellst,plus att den sitter ju skonsamt till för fukt också.
Postat: lör dec 29, 2007 19:51
av ornet
Ser ut som ett väldigt bra ställe.
Postat: lör dec 29, 2007 20:26
av frisk
En fråga.... Hur många av er behöver pilla på eran tändbox? Verkar som att det är viktigt att komma åt den av nån anledning???
Postat: lör dec 29, 2007 23:20
av ornet
Hur gör du Frisk med tändningen när du använder lustgasen.
Backar du tändningen?
Manuellt eller med en retardbox

Postat: lör dec 29, 2007 23:25
av ornet
Appropå lustgas
Titter just nu på "Fast 2 Furious"
Får nog skaffa en sån purgeventil med ljus. Ser cool ut
http://www.holley.com/16033NOS.asp
Postat: sön dec 30, 2007 10:53
av frisk
Vi backade tändningen manuellt när vi installera systemet men det behövdes bara väldigt lite. Så jag kör med tändningen så hela tiden och märker faktiskt ingen skillnad.
Postat: sön dec 30, 2007 19:12
av Gide
Jag har min box placerad på vänster innerskärm,det är en Mallory med övervarvskydd samt ett varvtalsskydd som jag styr med en knapp på växelspaken, det har när jag när startar så att det inte spinner så mycket..
(atomatic is only for handicaps

)
Gott Nytt.
Gide.
Postat: sön dec 30, 2007 21:17
av joasol
Det blev enklare att sätta boxen inne i bilen. Fördelarna är nog större än det lilla extra jobb som krävdes.
Fler bilder finns på hemsidan under garage/tändbox.
En annan fråga:
Vart ifrån är det smidigast att ta +polen till boxen, den ska ligga över tändningen.
Är gamla kabeln som låg på c+??? (kan ha varit batt+) på spolen/Fördelarlocket lämplig?
Jag har inte batteriet inkopplat så jag har inte kunnat mäta om detta är en +pol som ligger via tändningen.
Postat: mån dec 31, 2007 0:13
av ornet
Gide is back

det var länge sedan
Funderar på en box med lite justeringsmöjligheter och den vill man ju ha relativt lätt åtkomligt.
Det finns ju en del nyttigheter, startretard, launchcontrol, "NOS-retard", övervarvningsskydd.
Hur skarvade ni kablarna. finns det färdiga kablage att köpa eller plockar ni ihop själva?
Postat: mån dec 31, 2007 1:01
av Målarn59
Ornet...jag lödde och sen krympslang...lite grövre sladd sa polarn till mej att man skulle ha pga spänningen...vet inte om detv stämmer men lyssnar gärna

Postat: mån dec 31, 2007 1:05
av joasol
jo, det stämmer. Förlänger man kablarna bör man gå upp minst en storlek på kablarna för att minska spänningsfallet. Det går minst lika bra att skarva med kabelskor, vill man finns det kabelskor med smältlim och krympslang.
Postat: mån dec 31, 2007 9:07
av frisk
Tänk på ett par saker när ni drar kablar och skarvar om ni vill ha bra resultat.
Överdimensionera alltid samt använd riktiga press-tänger. Bilmekaniker har för vana att använda sketverktyg pga. dålig kunskap vilket resulterar i att kabelskarvar lossar. Kör ni med NOZ och bränslepumpen lägger av pga. att ni har klämt kabelskor med

så kan motorn flyga i delar. Proffsiga verktyg för proffsiga jobb.
Tänk på att använda RK och inget annat för vanligt kablage. MK går naturligtvis också men det är väl mindre troligt att ni använder!?(4mm2 och uppåt)
Postat: mån dec 31, 2007 15:01
av ornet
Håller med Frisk.
En bilelektrisk firma skarvade elboxen på kompisens Camaro med enkel kabelskotång, givetvis blev resultatet ett glapp.
Själv fick jag stopp på just lustgasen pga eget flipprande med kabelskor
Får forsätta med lödning som er andra.
RK MK

basic kunskap för en elektriker
Postat: mån dec 31, 2007 16:07
av frisk
RK MK basic kunskap för en elektriker
Det finns dessa typer av enledare.
EK = Entrådig koppar
FK = Flertrådig koppar
RK = Rikligt (Rörlig) koppar
MK = Mångtrådig koppar
K = PVC-isolering
RK är en kabel som håller längst när det kan röra sig, vilket det ofta gör i bilar. EK och FK är kabel man använder för fasta ej rörliga installationer såsom ..Villor. MK används främst i centraler och skåpsbyggnationer. Den är lätt att böja och tål "vibrationer". MK är dock dyr och finns inte i små areor (mig veterligen) utan minsta area är 4mm2. Ohms lag känner dom flesta till och när vi beräknar strömmar och spänningar får man även räkna med förluster i kablarna som fungerar som motstånd. Ju tunnare och desto längre kablar vi använder desto större strömmar och högre spänningsförluster får vi.
Koppar leder bra till en vettig peng därför använder vi det istället för silver och guld som leder bättre.
Jag undervisar ju i fordons-el nu så vill ni ha ingående fakta om nått så får ni hojta te. Så ska jag återkomma i sann Jake-anda med svar på tal!
mvh Magister Frisk
Postat: mån dec 31, 2007 17:15
av sh454
Klok som en bok
Gott slut och Gott nytt
Stefan
Postat: mån dec 31, 2007 17:30
av gbak
frisk skrev:
Jag undervisar ju i fordons-el nu så vill ni ha ingående fakta om nått så får ni hojta te. Så ska jag återkomma i sann Jake-anda med svar på tal!
mvh Magister Frisk
Varför är jordkabeln svart i bilar och grön/gul i hus?