Sida 1 av 1

varvräknare, oljetrycksmätare corvette -78

Postat: lör apr 17, 2004 16:11
av Annika
Hej, finns det någon som kan tipsa mig om följande problem.
Varför visar varvräknaren 3 ggr varven? Likaså går oljetrycksmätaren i botten vid start av motor, visar detta värde oavsett varvtal.

Postat: sön apr 18, 2004 21:17
av Hagge
Vaf gäller oljetrycksmätaren så kan det vara fel på givaren som sitter i motorblocket, alternativt att det är dålig kontakt i denna anslutning. Visar mätaren fullt utslag med tändningen tillslagen dvs innan motorn startas?
Visar alla andra instrument rätt ?
Kan också vara fel på den tryckta kretsen som sitter på baksidan av instrumentklustret.

Har själv en 78:a med en varvräknare som inte visar ngt alls :( , har köpt ett renoveringskit från Ecklers, ja kit och kit, det är ett nytt kretskort. Ska byta ut detta så får vi se om varvräknaren funkar sedan.

Kolla dessa länkar:

Tryckt krets: http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... 6NJA500439

Kretskort till varvräknare:http://www.ecklers.com/product.asp?dept ... 6NJA500439

/Anders

Postat: mån apr 19, 2004 8:33
av Elvis
Hej, här kommer en fråga till om varvräknare
Har en 75.a där varvräknaren efter helgens provtur inte följer med när motorn varvar upp. på tomgång så fungerar det men sedan går den upp till 2500 varv för att sedan ligga där och gunga. Skall man börja med att byta kretskort eller skall man titta på något annat innan ?
Instrumentklustret vad är det och var sitter kretskortet ?
Har en manual från chilton men har inte hittat någon information där.
/elvis

Postat: mån apr 19, 2004 12:40
av Björn Leidelöf
Från och med årsmodell 1975 har C3 Corvetterna en elektronisk varvräknare. Den räknar helt enkelt pulserna från tändsystemet och omvandlar det till ett visst utslag på varvräknaren.

Inte helt ovanligt är att det lilla kretskort som sitter i själva varvräknaren går sönder. Det finns dock att köpa som reservdel från bland annat Ecklers i USA. Jag vet dock inte själv vilka felfall som är dom vanligaste. Troligtvis är det dock kretskortet.

"Instrumentklustret" är svengelska och betyder helt enklet instrumentbrädan, eller instrumenthuset, mätarhuset etc., dvs den del där instrumenten/mätarna är samlade, i Corvettens fall varvräknaren och hastighetsmätaren.

I fallet med oljetrycket sätter jag också en "femma" på att det är själva givaren. Brukar inte vara så dyr och är lätt att byta om man hissat upp bilen.

Mvh, Björn

Postat: mån apr 19, 2004 22:12
av Elvis
Tack för ett bra svar

1st kretskort är nu på väg från Florida.

/elvis :D

varvräknare, oljetrycksmätare corvette -78

Postat: lör apr 24, 2004 14:11
av Annika
Tack för tipsen, kretskort är beställt och givare till oljetrycket köpt
Annika

varvräknare

Postat: tis sep 07, 2004 13:58
av lars
Björn Leidelöf skrev:Från och med årsmodell 1975 har C3 Corvetterna en elektronisk varvräknare. Den räknar helt enkelt pulserna från tändsystemet och omvandlar det till ett visst utslag på varvräknaren.

Inte helt ovanligt är att det lilla kretskort som sitter i själva varvräknaren går sönder. Det finns dock att köpa som reservdel från bland annat Ecklers i USA. Jag vet dock inte själv vilka felfall som är dom vanligaste. Troligtvis är det dock kretskortet.

"Instrumentklustret" är svengelska och betyder helt enklet instrumentbrädan, eller instrumenthuset, mätarhuset etc., dvs den del där instrumenten/mätarna är samlade, i Corvettens fall varvräknaren och hastighetsmätaren.

I fallet med oljetrycket sätter jag också en "femma" på att det är själva givaren. Brukar inte vara så dyr och är lätt att byta om man hissat upp bilen.

Mvh, Björn
Jag har bytat kretskortet på min -79 ,men det hjälper
inte , varvräknaren visar fortfarande 3 gånger så mycket som den ska.
har någon en förklaring till detta är jag tacksam.

Postat: tis sep 07, 2004 23:21
av ornet
Det sitter även ett filter mellan fördelaren och varvräknaren. På min sitter det på insuget.

http://www.corvettecentral.com/
Part nr 393125

*Cures "Dead Tach". If your tachometer doesn't function, you may have a defective tach filter.
*May cure a tach that is randomly jumping due to a slowly corroding tach filter.
*Replaces the original tach filter which is no longer available from GM.
* Installs easily.