Sida 1 av 1

Hittade felet till att "service engine soon" lös.

Postat: tis aug 19, 2008 21:19
av Fantomas
Testade att kvittera bort lampan , men den tändes direkt efter start!!

Kollade en del i maskinerit och hittade en lös kontakt , den till luftmassemätaren , satte fast den och kvitterade och startade bilen.
Lampan tänds nu INTE men bilen går knappt :? så fort man ska gasa så dör/kvävs bilen :? :? :? :? :?

Troligtvis har någon fuling kopplat loss denna kontakt pga detta , men vad ska jag göra nu ?
tips mottages vänligt :P

Kul

Postat: ons aug 20, 2008 9:36
av Ingo
Därför man ska kolla upp det elektriska noga innan man köper en corvette,men det hjälper inte dig nu.
troligtvis har "mafen" pajat.
http://www.ecklers.com/product.asp?pf_i ... pt_id=1127
men först bör det ju kollas upp om det är den som felar.
Den fungerar ju så att en motståndstråd ändrar resistansen efter hur mycket den kyls ned av luften som strömmar in i motorn,och därigenom ändrar insprut .
Finns även en "burnout" funktion som släpper igenom mer ström när motorn stängs av för att bränna av motståndstråden.
relän till maf och burnoutfunktionen sitter bak batteriet.
Din bil har gått i nödläget så risken är stor att motståndstråden är av el liknande.
Har du köpt bilen på en firma så bör dom ju stå för ny maf,men skumt att det inte blir någon felkod om mafen är trasig..??
Men kanske bara det är relän som ger felkod....
Men kan ibland vara annat som påverkar än maf,så bäst vore ju om du kunde prova en annan och se om det blir skillnad.

Postat: ons aug 20, 2008 10:19
av Fantomas
Har kollat i min massmätare och den ser ok ut trådarna är hela osv.
Kan man göra rent den på ngt sätt ?

Men hur kommer det sej att motorn går utan den inkopplad ?
är det det sk nödprogrammet då eller ?

maf

Postat: ons aug 20, 2008 12:51
av Ingo
Fantomas skrev:Har kollat i min massmätare och den ser ok ut trådarna är hela osv.
Kan man göra rent den på ngt sätt ?

Men hur kommer det sej att motorn går utan den inkopplad ?
är det det sk nödprogrammet då eller ?
den ska ju gå att mäta upp,men kan vara annat som spökar också,har till och med hört att chip kan påverka.
motorn har två program den kan gå efter open o closed loop.
det normal är ju att olika sensorer styr typ maf,men pajar den så går den över till nödsystem och service engine soon lampan ska börja lysa.

Om tråden inte bränts ren av burnoffrelät kan det ju bli störningar,men isåfall borde du ha felkod..

Re: maf

Postat: ons aug 20, 2008 16:20
av Fantomas
Ingo skrev: den ska ju gå att mäta upp,men kan vara annat som spökar också,har till och med hört att chip kan påverka.
motorn har två program den kan gå efter open o closed loop.
det normal är ju att olika sensorer styr typ maf,men pajar den så går den över till nödsystem och service engine soon lampan ska börja lysa.

Om tråden inte bränts ren av burnoffrelät kan det ju bli störningar,men isåfall borde du ha felkod..

Hmm ok intressant info nu.
Vad menas med open och closed loop :?:
Samt kan man som privatperson kolla felkoder?

Postat: ons aug 20, 2008 17:50
av Fantomas
Testade även att "blåsa" rent luftmassemätaren med sk air sensor clean men det hjälpte inte alls.
De 3 trådarna i den är iaf hela...

Men som sagt skulle nog behöva testa med en fungerande massemätare , någon som har ngn hel till salu ?

Re: maf

Postat: ons aug 20, 2008 21:11
av tjerk
Fantomas skrev:
Ingo skrev: den ska ju gå att mäta upp,men kan vara annat som spökar också,har till och med hört att chip kan påverka.
motorn har två program den kan gå efter open o closed loop.
det normal är ju att olika sensorer styr typ maf,men pajar den så går den över till nödsystem och service engine soon lampan ska börja lysa.

Om tråden inte bränts ren av burnoffrelät kan det ju bli störningar,men isåfall borde du ha felkod..

Hmm ok intressant info nu.
Vad menas med open och closed loop :?:
Samt kan man som privatperson kolla felkoder?
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... losed+open

Open loop= motorns dator (ecm) använder förprogrammerade värden som kylvatten temp, luftmassamätare (maf), spjällets läge (tps), varvtalet och "knock"sensor för att kunna beräkna bränslemängd.

Closed loop= motorns dator använder O2-sensor (lambda) för att kunna finjustera dom förprogrammerade värden för att kunna matcha den korrekta luft/bränsle blandningen (14,7:1).

För att kunna läsa felkoder räcker det med den världsberömda metoden inom corvette och många andra bilmodeller: Gem som man böjer så att man kan sticka i den i en dosa som heter ALDL.
http://en.wikipedia.org/wiki/ALCL
Du har en med 12 pin.

Den brukar sitta under ratten och sen lite till höger.

Tändning av och använda dom två kontakter på översta raden till höger om jag inte minns fel.

Kontakter A och B.

Sen tändning på men inte starta.

Nu börjar det roliga:

Första kod blir en blink följd av två blinkar av ses lampan.
Kod 1 2 alltså. Den kommer tre gånger i rad så att du kan vänja dej.
Sen är det bara att se vad du får för koder.
Kan gå upp till t-x 6 6 (inte troligt att du får såna men man vet aldrig)
Till slut kommer kod 1 2 igen. Också tre gånger i rad så att du kan avvänja dej.

Koder kommer alltid tvåsiffrig.
GOOD LUCK

Postat: ons aug 20, 2008 21:30
av Fantomas
OJ ! pust :shock:
Tack för en jättebra beskrivning .

Du har ingen bild på vart kontakerna sitter? därman skall använda gemat altså...

Postat: ons aug 20, 2008 21:35
av tjerk
Fantomas skrev:OJ ! pust :shock:
Tack för en jättebra beskrivning .

Du har ingen bild på vart kontakerna sitter? därman skall använda gemat altså...
Kolla min post igen. Ändrad, lagt till 2 länkar.

Postat: tor aug 21, 2008 0:14
av Fantomas
Ok supertack för den fina infon och de fina länkarna från dej :)
Då har jag bara en sista undran innan jag skall försöka kolla upp felkoder.

" ses lampan" Vilken är det eller vart sitter den i bilen :?:
Samt finns det ngn felkodslista till modellen ?

ses

Postat: tor aug 21, 2008 11:22
av Ingo
Fantomas skrev:Ok supertack för den fina infon och de fina länkarna från dej :)
Då har jag bara en sista undran innan jag skall försöka kolla upp felkoder.

" ses lampan" Vilken är det eller vart sitter den i bilen :?:
Samt finns det ngn felkodslista till modellen ?
Seslampan är egine service soon... :lol: ,alltså lampan du sett hela tiden.
men många firmor har kodknäckare som monteras i adl uttaget,men det är lite kul att kunna knäcka den själv utan instrument också.. :D

Det är stiften längst till höger som ska kortslutas.
Det längst till höger är jord(ground) och näst längst till höger"diagnostic test treminal"

Re: ses

Postat: tor aug 21, 2008 12:53
av Fantomas
Ingo skrev:
Fantomas skrev:Ok supertack för den fina infon och de fina länkarna från dej :)
Då har jag bara en sista undran innan jag skall försöka kolla upp felkoder.

" ses lampan" Vilken är det eller vart sitter den i bilen :?:
Samt finns det ngn felkodslista till modellen ?
Seslampan är egine service soon... :lol: ,alltså lampan du sett hela tiden.
men många firmor har kodknäckare som monteras i adl uttaget,men det är lite kul att kunna knäcka den själv utan instrument också.. :D

Det är stiften längst till höger som ska kortslutas.
Det längst till höger är jord(ground) och näst längst till höger"diagnostic test treminal"
Tack än en gång grabbar , som sagt jag är novis på corvette..
Men man lär sej hela tiden det är ju det som är kul hehe..
Jag återkommer :P

Postat: lör aug 23, 2008 17:46
av GP
Har haft problem med att den lampan lyser. Den har kommit och gått lite då och då men efter att ha tätat en spricka i MAF:en och skruvat åt en lös skruv på insuget har den inte lyst mer.

vanligast

Postat: lör aug 23, 2008 20:37
av Ingo
GP skrev:Har haft problem med att den lampan lyser. Den har kommit och gått lite då och då men efter att ha tätat en spricka i MAF:en och skruvat åt en lös skruv på insuget har den inte lyst mer.
bland det vanligaste felet är att burnoffrelät lägger av.
Men det händer att det funkar när tändningen stängs av.Har det renat så lyser inte lampan nästa gång bilen startas,likadant om man brutit strömmen på batteriet.
men går att kolla koder
Maf sensor: code 33 (3flashes paus 3 flashes)
code 34(3flashes paus 4flashes)
Prom : code51 (5flashes paus 1 flash)
men finns ju massor av olika fel.
går att felsöka mafenmed voltmätare.
ska hålla 0.5 volt på tomgång och 4.7 volt full gas...