Sida 1 av 1

Drev, lönt att byta?

Postat: lör sep 06, 2008 20:51
av CoolvetteC3
Varvräknaren på min 73´a fungerar men drivningen är sliten.

Drevet som driver wiren såg ut så här när jag tog ut det:

Bild

Frågan jag vill ha svaret på är hur stor sannolikheten är att drivningen på fördelaraxlen är skadad och kommer att sluka ett nytt sekundärdrev direkt?

Någon som har sett ett liknande slitage och provat att byta det utan att byta drevet på axlen?

Jag känner mig inte fullt hemma med att ta upp fördelaren och byta primärdrevet men det blir kanske nödvändigt?

Postat: sön sep 07, 2008 16:58
av Mr. Beam
Ser jag fel, men är det kuggar borta på drevet? I värsta fall kan nog de lösa bitarna komma ikläm om du byter utan att kolla närmare.

/Mr. Beam

Byt båda

Postat: mån sep 08, 2008 7:32
av BÄCKIS
Jag hade samma problem.
Jag bytte båda dreven, inga stora saker att utföra själv.
Per i Kalmar har nog hemma.

//Bäckis

Postat: ons sep 10, 2008 12:59
av Nexxus
Du BÖR byta båda dreven ... jag var optimist och bytte bara det ena drevet, vilket resulterade i att det gick i småbitar när jag startade bilen ...
och de är ju inte billiga heller. (700:- för 4-5 år sedan), så jag skulle inte chansa.

Postat: ons sep 10, 2008 18:30
av Johan Fräjdin
Instämmer med övriga. Mitt drev såg ut likadant, och då var även fördelaraxeln skadad visade det sig.
Lönar sig garanterat att beställa från Corvettecentral eller dyl., blir ju ingen frakt att prata om.
Fördelaraxeln är inte svår att byta, kolla ung hur rotorn står innan du plockar ur fördelaren bara.

Postat: ons sep 10, 2008 20:09
av CoolvetteC3
OK, jag har fått den info jag behöver av er samlade kunskapsbank.

Jag ser till att byta bägge dreven samtidigt, det enda som kan ändra det är om jag hittar en elektronisk varvis som passar, skall väl vara en 75´ till 77´ i så fall, va?

Tack för tipsen.