En lekmans försök att förstå SBF regelverk ang. Banracing..
Postat: tis feb 24, 2009 3:32
Hello Ladies and Gentlemen ( splittrad tråd)
Jag tänkte på min lekmanna nivå, försöka reda ut min egen begreppsförvirring om grundläggande likheter eller skillnader i den regel djungel som råder inom Banracing. Vi får se vad det slutar..
Anledningen till att jag började ”grotta” i detta är mycket enkelt; Snart börjar säsongen 2009 och varför inte lite smart ”fact finding” innan man öppnar lädret, bygger fast sig eller i värsta fall bygger galet?!
Det är mycket korsreferenser hit och dit så jag har säkert missat nåt men det är i alla fall en början. Jag kommer framöver att försöka åskådliggöra det som jag tror kan vara relevanta för de entusiaster som kör eller tänker börja tävla med sin gatreggade bil på bana (Roadsport).
Ni som är betydligt mer tekniskt begåvade och sitter inne med detaljkunskap avseende materiel tjocklek, konstruktions beskrivningar som inte är relevanta till Corvette, rena sakfel, svensk bilprovning m.m. anmodas kommentera (om ni orkar), hehe..
Jag har tagit mej friheten att förstärka viktig text och valt bort viss ”brödtext” men försöker lämna referens för den som vill läsa och fördjupa sig. Man kan ju som bekant alltid läsa regler som fan läser bibeln men grundtesen är att allt som inte är tillåtet är förbjudet. Så vilka regler gäller?
Jag tänkte börja med bälten (förutsätter att en godkänd stol är monterad).
Varför inte kolla in vad reglerna säjer i först Roadsport (2.1 Bälten och förarstol/nackskydd), och sen G TR 5.6.1.
(2.1 Bälten och förarstol/nackskydd)
”Samtliga bilar ska vara utrustade med FIA-homologerade bälten och stolar. Se Gemensamma Tekniska Regler TR 5.16 Stolar och stolsfastsättning .
Undantag för små bilar där det är omöjligt att montera FIA godkänd stol.
Bältena ska vara minst 4-punkts och 3” breda axelband. Se respektive klassreglemente”.
Och sen i det generella reglementet...
(TR 5.6.1)
”4-punktsbälte: Bälte med två axelband och ett midjeband. Antal fästpunkter ska vara två för midjeband och en eller två för axelbanden.
6-punktsbälte: Bälte med två axelband, ett midjeband och två för benen. Antal fästpunkter ska vara två för midjeband, en eller två för axelband och två för banden över benen.
Dessa bälten ska överensstämma med FIA Standard 8854, 8853, 8854/98 eller 8853/98.
Dock behöver FIAs åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag.
För Racing, Rallycross/Backe är det krav på ”vrid-lås” öppning. För Rally rekommenderas s.k. ”push-button” öppning. Ett ASN kan homologera monteringspunkter för bälten i skyddsburen i samband med skyddsburhomologeringen (se art. 253.8.4.), under förutsättning att dessa testas.
Tillämpning: Enligt respektive klassreglemente”
Ett 3” brett 6-punktsbälte motsvarande FIA 8853/98 med ”vrid-lås” borde då vara det enda vettiga alternativet om man vill alternera mellan dragracing och banracing
Jag tänkte på min lekmanna nivå, försöka reda ut min egen begreppsförvirring om grundläggande likheter eller skillnader i den regel djungel som råder inom Banracing. Vi får se vad det slutar..

Anledningen till att jag började ”grotta” i detta är mycket enkelt; Snart börjar säsongen 2009 och varför inte lite smart ”fact finding” innan man öppnar lädret, bygger fast sig eller i värsta fall bygger galet?!

Det är mycket korsreferenser hit och dit så jag har säkert missat nåt men det är i alla fall en början. Jag kommer framöver att försöka åskådliggöra det som jag tror kan vara relevanta för de entusiaster som kör eller tänker börja tävla med sin gatreggade bil på bana (Roadsport).
Ni som är betydligt mer tekniskt begåvade och sitter inne med detaljkunskap avseende materiel tjocklek, konstruktions beskrivningar som inte är relevanta till Corvette, rena sakfel, svensk bilprovning m.m. anmodas kommentera (om ni orkar), hehe..
Jag har tagit mej friheten att förstärka viktig text och valt bort viss ”brödtext” men försöker lämna referens för den som vill läsa och fördjupa sig. Man kan ju som bekant alltid läsa regler som fan läser bibeln men grundtesen är att allt som inte är tillåtet är förbjudet. Så vilka regler gäller?
Jag tänkte börja med bälten (förutsätter att en godkänd stol är monterad).
Varför inte kolla in vad reglerna säjer i först Roadsport (2.1 Bälten och förarstol/nackskydd), och sen G TR 5.6.1.
(2.1 Bälten och förarstol/nackskydd)
”Samtliga bilar ska vara utrustade med FIA-homologerade bälten och stolar. Se Gemensamma Tekniska Regler TR 5.16 Stolar och stolsfastsättning .
Undantag för små bilar där det är omöjligt att montera FIA godkänd stol.
Bältena ska vara minst 4-punkts och 3” breda axelband. Se respektive klassreglemente”.
Och sen i det generella reglementet...
(TR 5.6.1)
”4-punktsbälte: Bälte med två axelband och ett midjeband. Antal fästpunkter ska vara två för midjeband och en eller två för axelbanden.
6-punktsbälte: Bälte med två axelband, ett midjeband och två för benen. Antal fästpunkter ska vara två för midjeband, en eller två för axelband och två för banden över benen.
Dessa bälten ska överensstämma med FIA Standard 8854, 8853, 8854/98 eller 8853/98.
Dock behöver FIAs åldersgräns inte uppfyllas avseende sista användningsdag.
För Racing, Rallycross/Backe är det krav på ”vrid-lås” öppning. För Rally rekommenderas s.k. ”push-button” öppning. Ett ASN kan homologera monteringspunkter för bälten i skyddsburen i samband med skyddsburhomologeringen (se art. 253.8.4.), under förutsättning att dessa testas.
Tillämpning: Enligt respektive klassreglemente”
Ett 3” brett 6-punktsbälte motsvarande FIA 8853/98 med ”vrid-lås” borde då vara det enda vettiga alternativet om man vill alternera mellan dragracing och banracing